У всьому світі уряди та автовиробники просувають електромобілі як ті, що мають незначний вплив на планету в порівнянні зі стандартними автомобілями. General Motors заявила, що має намір припинити продаж нових бензинових автомобілів і легких вантажівок до 2035 року і перейде на електромоделі. У той час як Volvo заявила, що рухатиметься ще швидше і представить повністю електричну лінійку до 2030 року.

У міру того, як електромобілі та вантажівки стають все більш популярними, виникає постійне питання: чи дійсно вони настільки екологічні, як їх рекламують?

Однак електромобілі мають суттєві екологічні недоліки. Вони принаймні, так само впливають на навколишнє середовище, як і звичайні автомобілі, через вимоги до електропостачання, виробничих процесів, видобутку матеріалів та утилізації відходів.

Хоча електромобілі можуть не викидати вуглекислий газ за нормальної роботи, джерела живлення, які заряджають їх батареї, зазвичай це роблять. Більшість електромобілів заряджаються за допомогою енергії, що виробляється газом і вугіллям, згідно з Інститутом енергетичних досліджень, який вказує на статтю Cowboy State Daily, що описує, як для живлення 98 зарядних відсіків на найбільшій у світі зарядній станції Tesla «потрібно те, чого не може забезпечити сонячна енергія- дизельні генератори».

Потреба енергії для широкомасштабного впровадження електромобілів вимагатиме серйозних оновлень та розширень для підтримки надійності електромережі. В результаті Інститут енергетичних досліджень пропонує більш відповідну назву для електромобілів — «транспортні засоби з двигуном зовнішнього згоряння». Незважаючи на свій чистий зовнішній вигляд, для їх роботи, як і раніше, потрібні значні викиди вуглекислого газу.

Також шкода, що завдається електромобілями, залежить від потужності батарей, що викидають вуглець при їх виробництві. Дослідження Heritage Foundation пояснює, що викиди вуглекислого газу при виробництві акумулятора Nissan Leaf «еквівалентні пробігу BMW 320d з дизельним двигуном протягом 39 000 км». Для більшого акумулятора Tesla Model S викиди вуглекислого газу "еквівалентні пробігу BMW 320d протягом 96 000 км".

Лінії з виробництва акумуляторів дуже енергоємні. Близько 70% акумуляторів для електромобілів та їх компонентів виробляються в Китаї, який отримує більшу частину своєї енергії з викопного палива, зокрема вугілля. Більш того, процес виробництва цих акумуляторів набагато менш ефективний, ніж процес виробництва акумуляторів, що використовуються у звичайних транспортних засобах.

Компоненти електромобілів також мають екологічну вартість. "Близько 40% впливу на клімат від виробництва літій-іонних акумуляторів припадає на видобуток та переробку необхідних матеріалів", - повідомляє Інститут енергетичних досліджень. Літій, кобальт, нікель та ряд інших викопних металів повинні бути здобуті, оброблені та очищені, а потім перетворені на акумулятор електромобіля. Цей процес є енергоємним і часто згадується як непрямі викиди електромобіля. Для видобутку літію використовується значна кількість води, при цьому Euronews підрахувала, що для виробництва однієї тонни літію потрібно близько 2 300 000 літрів. А токсичні хімічні речовини, необхідні для виробництва літію, можуть забруднювати як повітря, так і місцеве водопостачання.

(Шахта Tenke Fungurume, одна з найбільших у світі мідних та кобальтових шахт, належить китайській компанії CMOC, на південному сході Демократичної Республіки Конго.)

У тому ж ключі книга Сіддхарта Кари «Cobalt Red» описує екстремальні людські та екологічні витрати названого «кустарного видобутку», що відбувається в Демократичній Республіці Конго. Цілі регіони країни, включаючи ліси та водні ресурси, були спустошені та забруднені, щоб забезпечити більшу частину світових поставок кобальту. Без цього металу переважна більшість виробництва акумуляторів для електромобілів зупинилася б.

(Старальник-кустар несе мішок руди на руднику Шабара в Демократичній Республіці Конго) © Junior Kannah/AFP/Getty Images

Нарешті, утилізація акумуляторів електромобілів та їх компонентів є серйозним ризиком для навколишнього середовища. Якщо акумулятор потрапляє на звалище, його елементи можуть виділяти проблемні токсини, включаючи важкі метали, які можуть потрапляти на звалища або в ґрунтові води. Вартість, екологічний ризик і пожежонебезпека нині не дозволяють переробляти більшу частину літієвих акумуляторів у світі.

Прихильники описують електромобілі як технологію, що потенційно рятує планету, але широке впровадження цих машин завдасть величезних економічних та екологічних збитків. Енергопостачання для заряджання, вироблення електроенергії, виробничі процеси та екологічні проблеми, пов'язані з вилученням та утилізацією компонентів акумуляторів, – все це має бути переглянуто. Поки це не зроблено, електромобілі не можуть обґрунтовано розглядатись як наступний крок у зеленому транспорті.